
De Groote Zeesluis in het centrum is in 1673 aangelegd om het land tegen de Zuiderzee te beschermen. Hij maakte ook deel uit van de Oude Hollandse Waterlinie. De sluis is meerdere malen aangepast en gerestaureerd. Sinds 2015 is de zeesluis een rijksmonument.
Met zijn ligging tussen de Vecht en het IJsselmeer is de zeesluis een van de drukste punten van het watersportverkeer in Nederland. Jaarlijks varen er zo’n 30.000 boten en bootjes door de 50 meter lange sluiskolken.
Over de sluis li…
De Groote Zeesluis in het centrum is in 1673 aangelegd om het land tegen de Zuiderzee te beschermen. Hij maakte ook deel uit van de Oude Hollandse Waterlinie. De sluis is meerdere malen aangepast en gerestaureerd. Sinds 2015 is de zeesluis een rijksmonument.
Met zijn ligging tussen de Vecht en het IJsselmeer is de zeesluis een van de drukste punten van het watersportverkeer in Nederland. Jaarlijks varen er zo’n 30.000 boten en bootjes door de 50 meter lange sluiskolken.
Over de sluis ligt een draaibrug. Het in- en uitvaren van de schepen is een mooi spektakel. Vanaf de terrassen heb je een goed zicht op de stuurmanskunsten van beroepsschippers en zondagsschippers.
Verbinding tussen Vecht en IJmeer
In de zomer stroomt water uit het IJmeer door de Zeesluis de Vecht in. Dat komt doordat het water in het IJmeer dan hoger staat dan het water in de Vecht. Alleen bij heel hoog water in de Vecht stroomt het water andersom: van de Vecht naar het IJmeer. In de winter staat het water in de Vecht en het IJmeer even hoog.
Rijksmonument met een geschiedenis
De sluis is in 1673 aangelegd om het land te beschermen tegen het water van de Zuiderzee. Sinds de aanleg is de sluis meerdere keren opgeknapt of herbouwd. Bijvoorbeeld in 1806, toen koning Lodewijk Napoleon na een bezoek de sluis liet herstellen.
Hollandse Waterlinies UNESCO Werelderfgoed
De Groote Zeesluis was onderdeel van de Hollandse Waterlinies UNESCO Werelderfgoed. Door water door de sluis te laten kon men het land achter de sluis onder een halve meter water zetten (inunderen). Te diep voor de vijand om doorheen te lopen, de ondiep om doorheen te varen. Een unieke verdedigingsstrategie!